A Klub története

YachtEgylet CIMLAPAz angol tapasztalatok alapján a magyar főurak egy csoportja 1867. március 16-án megalapította Balaton-Füredi Yacht Egylet néven hazánk első vitorlás klubját.

A klub elnöke gróf Batthyány Ödön lett, aki Angliában vitorlázott és versenyeket is nyert.

Az egylet megalakulásáról a “Bell’s Life” és a “Hunts Yachting Magazine” is beszámolt Angliában.

A hazai vitorlássport szárnybontogatását segítette az a tény, hogy egy angol hajóépítő, Richard Young 1881-ben, a mai klubházunk melletti téren épített műhelyében, elkezdte építeni az első vitorlás hajókat. 1882-ben már sor kerül az első hazai vitorlás verseny megrendezésére.

1884. szeptember 14-én megalakult a Stefánia Yacht Egylet herceg Esterházy Mihály commodorságával. Az Egylet kötelékében 25 nagy jacht, 30 csónak és 3 motoros hajó tartozott. Klubháza, mely Hausszmann Alajos tervei alapján készült, a mai Vitorlás étterem volt. A vitorlás klubélet és a versenyek rendezése rendszeressé váltak.

1912. június 24-én az Egylet nevet változtat: Magyar Yacht Club, de a következő évben címet cserélnek, és belügyminiszteri engedéllyel, valamint a király által is jóváhagyva, a Királyi Magyar Yacht Club (KMYC) nevet veszik fel. A KMYC versenyzői vesznek részt először olimpián vitorlázásban, 1928-ban, Amszterdamban. A hazai versenyek és a közben kialakult bajnokságok egyik kiemelkedő vitorlázója volt Heinrich Tibor. A KMYC vitorlázójaként az 1936-os berlini játékokon, Kielben, a 7. helyet szerezte meg, 1937-ben a Zürichi Yacht Club által rendezett EB-n 22-es binnen jolle osztályban 3. helyen végzett (legénység: Éder E. és Schimert P.).

A második világháborút követően 1948-ban a Belügyminisztérium minden társadalmi szervezetet feloszlatott, így történt ez a KMYC esetében is. A klubház és az ingatlan kezelői jogát a Balatoni Hajózási Munkás Sport Egyesületnek adta át. Ennek a klubnak az alapítója és szervezője Németh István volt, aki az 1948-ban megalakult Országos Társadalmi Vitorlás Szövetség elnöke is lett. 1951-ben az egyesület neve Balatonfüredi Vasas SC lett. A balatonfüredi klub és versenyzői nagyon sokat tettek ezekben az időkben a magyar vitorlássportért. Ebben segítséget jelentett a füredi hajógyár is, mely több hajóosztály hazai gyártásával tette lehetővé a sportág fejlődését, itt építették ill. fejlesztették a Kalóz, a Csillaghajó, a műanyag Finn, a Moly, a Dragon, a Cadet és a Soling típusú hajókat.

Itt kell megemlíteni egy történelmi eseményt.1955-ben a Nemere II. 75-s cirkálóval Németh István és legénysége olyan időrekordot ért el, melyet 59 év után, 2014-ben tudtak megdönteni.

A 60-as és 70-es években sok füredi versenyző szerepelt a vitorlázás élvonalában, a válogatottakban. 1964-ben elékszült a régi “belső hajógyár” helyén a 3 szintes új clubbház, és így az akkor már MHD Vasas nevet viselő egyesület a Hausszman tervezte házból átköltözött, melyet átadott a Hungar Hotels-nek.

Tolnay László 1960-ban Finn-dinghy osztályban részt vett a római olimpián. 1962-ben Tolnay-Simon páros a II. világháború utáni első magyar tengeri győzelmet hozta el Warnemündéből Csillaghajó osztályban. 1968-ban Tolnay – ifj. Farkas László Csillaghajóban indultak a mexikói olimpián.

A 80-as évektől kezdődik az utánpótlás képzése szervezett formában, sportiskolai keretek között.1985-ben a hajógyár neve ismét változik, így az egyesület új neve Ganz Hajó Balatonfüredi SE lett.

Az utánpótlás elkezdi szállítani az eredményeket és a fiatalok felzárkóznak a felnőttek mellé. Az egyesület évről-évre feljebb lép az egyesületi ranglistán.

1990. április 22-én az egyesület közgyűlése új alapszabályt és új nevet szavazott meg, megalakult a Balatonfüredi Sport Club, mely hat szakosztályt foglalt magában. Az egyesület elnökének egy vitorlázót, Simon Károlyt választották meg. A sportlétesítmények és ezen belül a vitorlás telep kezelői jogát a BSC a Megyei Vagyonátadó Bizottságnál kezdeményezte sikerrel. Ez azért fontos, mert a változások szele miatt érezhetővé vált, hogy az egyesület el fog szakadni a hajógyártól. A kezelői jog visszaadása egy hosszú bírósági procedúrát eredményezett, melynek a végén a Legfelsőbb Bíróság az egyesületnek ítélte azt.

1996-ban a Sporttörvény a sportingatlanok egy meghatározott részét a kezelők tulajdonába adta. Ennek a törvénynek köszönhetően a BSC pályázatot nyújtott be és így lett tulajdonosa a vitorlás telepnek, a focipályának és még egy területnek. A vitorlázók az önállósodás gondolatát vetették fel, mellyel a változó társadalmi helyzethez igyekeztek gyorsan igazodni. Hosszú előkészítő tárgyalások után, a vízi túrázókkal együtt, a vitorlázók kiváltak a BSC-ből és megalapították a Balatonfüredi Yacht Club közhasznú szervezetet. Elnöke Lettner Adorján lett, a BYC pedig tulajdonába kapta a vitorlás telepet, a rajta levő épületekkel, és a szakosztály tulajdonát képező versenyhajókat. Igaz ehhez javasolnunk kellett a Sporttörvény módosítását, melyet a parlament el is fogadott.

A BYC-et ezek után a gyors fejlődés jellemezte: hajóparkja megújult, az utánpótlás képzésére programot indított, számítógépes könyvelést vezetett be, az adminisztráció és a szakmai munka segítése érdekében modern gépekkel szerelte fel irodáját, apró területi fejlesztések után egy 70 hajós új kikötőt épített, az olimpiai és nagyhajós osztályainak létszámát növelve, 2013-ig 19 alkalommal volt egymást követő éveben első az országos ranglistán. Több projectet dolgozott ki és javasolt a területi fejlesztésre, mely minden esetben érintette a szomszédos önkormányzati területet is. 2007-ben a régi klubház helyére elkészült a sétányhoz harmonikusan illeszkedő új Klubház amely egy építési stratégia első eleme. Második elemként az ún. “belső kikötő” került felújításra 2011-ben, mely során plusz két férőhely, plusz két új vendéghely került kialakításra, a kikötő teljes akadálymentesítése mellett. Felújításra került a műemléki jellegű sólyatér és sólya, valamint az árbocdaru korszerűsítése, átalakítása is megtörtént. Villany-és vízvételi lehetőségek kialakítása mellett megoldódott a kikötőbe érkező vitorlás hajók szennyvíztartályainak szennyvízleszívásának megoldása is. 
A fejlesztés harmadik lépcsője során a BYC Ingatlan Kft. több mint 155 millió Ft uniós támogatást nyert a KDOP-2.1.1/D-12 „Turisztikai attrakciók és szolgáltatások fejlesztése” című pályázati kiíráson az Új Széchenyi Terv keretében. A közel 300 millió forintos összköltségvetésűfejlesztés keretében építési beruházásként meglévő épület (nagy hangár) átalakítása, bővítése, korszerűsítése („B” épület), új vizesblokk építése („C” épület) és feleslegessé váló, átépítésre, felújításra alkalmatlan épületek (nagy hangár kőépület része, nádas melletti kis hangár épület) bontása valósul meg.

Az egyesület fiatal edzőket foglalkoztat, akiket folyamatosan segít a szakmai továbbképzésben. A BYC utánpótlás nevelése országosan a legjobbak között van, szép eredményeket érnek el külföldön is.

Versenyrendezői csapatot képezett ki az egyesület, akik a BYC versenyei mellett a Magyar Vitorlás Szövetség és más klubok rendezői munkájába is besegítenek. Kivonat a nemzetközi versenyek sorából: 1999-ben a BYC nagy sikerrel rendezte meg a Cadet Európa-bajnokságot, 2004-ben Magyar DN Osztályszövetséggel, a jégvitorlázás DN Európa- és Világbajnokságot, 2006-ban társrendezője volt a Balatonfüreden nagy sikerrel megrendezett Cadet világbajnokságnak. A 2007-es évi építkezés után 2008-ban a J24 EB rendezésével a Club bebizonyította, hogy tavon is lehet remek versenyt rendezni. 2009-ben a Finn Junior VB mellett az ASSO EB, valamint a 420/470 junior Európa-bajnokság is a club rendezésében zajlott. 2010-ben a 22es Binnenjolle Európa-bajnokság került megrendezésre, valamint kezdetét vette az immár legsikeresebbnek mondható nemzetközi vitorlás versenysorozat magyarországi állomásának megrendezése, a Laser Európa Kupa versennyel. A következő évben a BYC volt a főrendezője a sikeres Groupama Garancia Formula 18 Katamarán Világbajnokságnak, és folytatódott a Laser Európa Kupa sorozat. 2012-ben Közép-Európai Cadet Kupa és Laser Európa Kupa zajlott, amely a következő évi Laser világbajnokságok főpróbája is volt egyben. A 2013-as év a klub történetében kiemelkedő évnek számít versenyrendezés terén, ugyanis ebben az évben zajlott a Balatonfüredi Yacht Club rendezésében a világ legnagyobb ifjúsági vitorlás versenysorozata, a Groupama-OTP Balaton Laser Worlds 2013. A közel 3 hétig tartó versenyen 51 ország közel 600 versenyzője vett részt. A sorozatot követően a szokásos őszi időszakban a Laser Európa Kupa is megrendezésre került.  2014-ben, a beruházást követően a szokásos Laser Európa Kupa került megrendezésre az új klubház területén, amely nagyon jól vizsgázott versenyrendezés terén. 

Az egyesület komoly sportdiplomáciai tevékenységet fejt ki, tagjai közül vannak, akik nemzetközi vitorlás szervezetek vezetőségében tevékenykednek, de képviselőik dolgoznak az Európai Vitorlás Szövetségben, a Magyar Vitorlás Szövetség elnökségében, az MVSZ bizottságaiban és osztályszövetségeiben, valamint megyei szinteken is.

A Balatonfüredi Yacht Club örökös tagjai és szakosztályvezetői

A vitorlás szakosztály vezetői voltak:
Németh István
Sárdy László
Simon Károly
Wágner Imre
László Lajos
Farkas László id.
Farkas László ifj.
Szerencse Ferenc
Kugler Nándor
Filipovits László
Lettner Adorján (1994-2007)

A Balatonfüredi Yacht Club örökös tagjai:
Angyal Ádám
Baranyai Elemér dr.
Bognár János †
Csenger Zalán Attila †
Eötvös József
Farkas László †
Fí János †
Filipovits László
Hantó István
Illés Ferenc
Kugler Nándor
Lettner Adorján
Ligeti Pál
Mészner Sebestyén †
Németh Gyula †
Dr. Pintér Csaba †
Soóky Árpád
Novák Sándorné
id. Pataki Attila
Répási Sándor †
Simon Károly
Tolnai Kálmán †
Törzs Imre