Történeti színes #6 – magyarok, angolok és egy belga hercegnő a Balatonon

Bár magyar arisztokraták már korábban is tartottak vitorlásokat a Balatonon és 1867-ben megalapították a Balatonfüredi Yacht Egyletet, néhány év után – átmenetileg – alább hagyott a kezdeti lelkesedés.

A sportvitorlázás magyarországi meghonosítása lelkes és kalandvágyó angolok nevéhez is fűződik. Audley Gosling főkonzul füredi tartózkodás idején hívta Richard Young hajóépítőt a tó partjára, aki 1879-ben kezdte meg a balatoni hajók építését füredi műhelyében. 1884. január 28-án – valószínűleg szintén Richard Young hajóépítő kezdeményezésére – megalakult a Balatoni Vitorlázó Egylet. Elnöke gróf Esterházy Mihály, titkára Mihálkovics Tivadar, gondnoka Szarvassy Sándor volt.

Céljuk: „a vitorlássportot meghonosítani, kikötőkről és biztos téli állomásokról gondoskodni, versenyeket rendezni, egyszóval olyan érdeklődést kelteni a vízi sport iránt, amely a Balaton- vidéki élet kellemeit új szórakozásokkal emelni van hivatott.” Már az alapítás évében az Egylet versenyeket rendezett, és felkeltette Stefánia hercegnő érdeklődését is. Valószínűsíthetően Esterházy Mihály agilis közreműködésének köszönhetően, felkérték a hercegnőt, hogy vállalja el az Egylet fővédnökségét, aki a felkérésnek eleget is tett. 1885 februárjában az Egyletet átnevezték Stefánia Yacht Egyletnek. Ebben az évben a SYE kötelékébe már 25 vitorlás és 3 gőzhajtású motoros tartozott.